Piratnissarna

Tänkte ge min syn på piratdomen eftersom jag inte har något vettigare att skriva. I dessa tider då folk verkar ta det för givet att kunna ladda ner saker gratis så tycker jag ärligt talat att domen är rätt. Hela syftet med verksamheten är ju i princip att ge folk tillgång till material som man vanligtvis betalar för. Kan ju direkt poängtera att jag också laddar ner, så jag är ju ingen ängel själv. Men däremot ser jag det inte som en rättighet att få dra ner musik och film från nätet utan snarare som ett privilegium. Jag tycker att det egentligen är samma sak som att gå in i en affär och stjäla en cdskiva. skillnaden är bara att risken att åka fast är större då.
Men en sak i debatten håller jag helt med om. Skivbolagens distributionsteknik är föråldrad och de tar för mycket betalt för sina nerladdningar. Jag anser det då inte rimligt att jag ska betala lika mycket för en digital låt som för en singel i butik. Laddar jag ner ett album lagligt får jag ju bara musiken medans jag i butiken får med ett häfte med texter också, och cdskiva och fodral. då kan ju båda sakerna inte kosta lika mycket. Och när jag köper en dvd vill jag fan inte inleda filmen med en lång reklamsnutt mot pirater..jag har ju för fan köpt dvdn, då kan dom ju fan inte peka ut mig som pirat!
För en gångs skull var det en hyffsad krönika i aftonbladet om det hela:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4933283.ab

Så för att sammanfatta så tycker jag att domen är rätt men att skivbolagen och filmbolag och allt vad de är borde förnya sina distributionssätt.

Skaffade konto på spotify idag och måste säga att det är riktigt bra för övrigt. Dock finns inte all min underbara japanska musik tillgänglig :P

Och nej Johanna, jag ändrar inte design! :)

Kommentarer
Postat av: Johanna

haha, men man får ont i ögonen av denna designen juh :P

2009-04-18 @ 13:13:32
URL: http://vahva.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0