Generation Kill

Detta inlägg handlar inte om att jag pga min sömnbrist har börjat ta kål på massa folk utan tänkte berätta om den kritikerrosade tv-serien Generation Kill som jag och Madde såg klart.
Serien består av 7 avsnitt som alla är något mer än 1h långa. Det handlar om ett gäng marines som skickas till Irak för första spaningsuppdrag under 2003, när USA skulle invadera Irak. Serien bygger på en bok skriven av en reporter som var med gänget på riktigt. Man får följa gänget hela vägen när de skickas från skumma uppdrag eller när de är uttråkade och inte har något att göra.
Måste säga att det första man lägger märke till är att det hela känns mycket mer realistiskt än andra krigsfilmer och serier man sett. det går inte ut på att de ska kunna visa så många skottlossningar eller explosioner per minut utan tempot är lågt och det är sällan det verkligen blir action. istället koncentreras det mer på hur soldaterna har det och vissa dialoger är riktigt bra måste jag säga. Bokens svidande kritik mot flera befäl i kompaniet ledde tydligen till att marinkåren degraderade några av dem och senare uppmanade alla sina soldater att läsa den, för att lära av de misstag som skildras. Bara det är ju coolt som fan! :)

Tycker helt klart att serien är värd att titta på! Ur svensk synvinkel kan jag också berätta att "våran egen" Alexander Skarsgård har en framtrådande roll som "Iceman". En roll han gör riktigt bra måste jag säga, och ni tjejer som ser serien kan säkert uppskatta att han inte är beaten by the uglystick direkt ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0